Grafittikurs på Hovseter

Simon Alfredo som holder kurs på Hovseter skole.  Peker på en skjerm med grafitti.

Av Helena og Martine

Tagging er ikke bare hærverk

Vi spurte Anette om hva hun synes om kurset. «Det er spennende og lærerikt for elevene. Ved å gjøre dette kan man utvikle skriveferdighetene og måten man setter sammen bokstaver, og det tror jeg er utrolig verdifullt.». Videre spurte vi henne om hun synes dette er noe flere skoler burde gjøre og dette var svaret vi fikk «Ja, jeg synes det. Det å lære folk at tagging kan brukes på andre måter enn å drive med hærverk kan også være veldig positivt. Elevene synes at det er motiverende og det er viktig at de lærer at kunst ikke bare er noe gammelt, men også moderne».

Anette.png

Mye mer spennende!

Vi spurte noen av elevene som var på kurset om hva de gjorde. De sa at de lagde aliaser, som er et slags forkortet navn eller kallenavn, som de tegner i forskjellige stiler, som for eksempel bobleskrift. Så spurte vi elevene hva de synes om kurset. Her er svarene deres:

Tinde (13)

- Jeg synes at dette kurset var gøy, og det var veldig lærerikt å lære å tegne. Det var interessant å lære fra en profesjonell graffitikunstner som kunne spesielt mye om akkurat dette.

Silje (13)

- Det var veldig spennende og lære noe nytt og bruke unike tegningsmetoder. Det er også mye mer spennende å ha dette enn en vanlig skoledag hvor man må sitte og skrive, fordi man kan være sosial og lære noe som er interessant og nyttig.

Tinde og Silje.png

Var skeptisk i starten

Da vi spurte Evelyn om hva hun synes om opplegget fortalte hun at hun måtte være ærlig og si at hun var litt skeptisk, fordi graffiti fort blir hærverk. Hun var redd for at noen skulle tagge på offentlige bygninger. Hun ble heldigvis positivt overrasket: Det var et godt og seriøst opplegg hvor alle elevene produserer noe og er aktive. Selv om rektor ikke er stor fan av tagging synes hun det er viktig å lære elevene hvor man kan tagge og ikke.

Evelyn.png

Simon Alfredo = «Snork One»

Vi snakket med graffitikunstneren som holdt kurset. Først spurte vi når og hvordan han begynte med graffiti. «Jeg begynte jo når jeg var like gammel som dere tror jeg. Jeg var jo veldig glad i å tegne, og jeg kommer fra Chile hvor det blir brukt mye gatekunst mot diktaturet som var i Chile, som jeg synes var veldig tøft og veldig kult.». Hva synes han om å lære bort graffiti til barn? «Jeg synes det er veldig gøy å ha en annen hverdag enn å bare stå og male selv. Også synes jeg det er viktig å lære det bort riktig, for å passe på at de kan å bruke graffiti lovlig og ikke ødelegger noe.».

Tegninger fra grafittikurs.png