1. Sal og scene
Skape
-
utvikle og formidle ideer til en eller flere produksjoner
-
samarbeide om å utvikle et audiovisuelt eller scenisk uttrykk, inkludert relevante tekniske løsninger
-
sette opp et enkelt budsjett og markedsføringsplan
Formidle
-
presentere en eller flere produksjoner for publikum
-
samarbeide både på og bak scenen for at resultatet skal bli best mulig
- utveksle synspunkter om valg av virkemidler og utførelse
2. Medier og informasjon
Redaksjonelt arbeid
- planlegge produksjon og innhold i produksjonen, og fordele arbeidsoppgaver i redaksjonen
- velge egnede mediekanaler, inkludert sosiale medier, og tilpasse saker for aktuelle målgrupper
- samarbeide om det løpende arbeidet i redaksjonen
- bruke nettvett og følge regler for personvern på Internett og i sosiale medier
Produksjon og publisering
- bruke egnede verktøy for å produsere, kvalitetssikre, redigere og publisere sammensatte tekster med tekst, bilde, film og lyd
- innhente, vurdere og bearbeide kildemateriale
- velge og bruke kreative virkemidler i utforming og design av innhold
3. Fysisk aktivitet og helse
Fysiske aktiviteter
-
delta i gruppeaktiviteter eller individuelle aktiviteter som utfordrer både koordinative og fysiske ferdigheter
-
gjøre sitt beste, samhandle med og oppmuntre medelever
-
samtale om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, mestring og bevegelsesglede
Kosthold og helse
-
utveksle synspunkter om aktuelle råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet
-
planlegge og gjennomføre et eget aktivitets- og kostholdsopplegg
-
lage enkle og ernæringsmessige gode måltider
4. Design og redesign
Designprosess
-
bruke arbeidstegning, materialskisser eller digitale verktøy og designe en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukter
-
foreta bevisste valg av materialer og teknikker ut fra estetiske, funksjonelle, natur- og miljømessige hensyn og mulighet for gjenbruk
-
beskrive ulike løsningsalternativer
Produkt
-
bruke egnede teknikker, materialer og verktøy i produksjonen av en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukt
-
utveksle synspunkter om verdien av design og redesign i et miljø- og samfunnsperspektiv
5. Forskning i praksis
Idéutvikling
-
finne problemstillinger, formulere forskbare spørsmål og forslag til hypoteser
-
planlegge undersøkelser basert på egne eller gruppas forskningsspørsmål og hypoteser
-
delta i samtaler om egen og andres utforskning
-
argumentere for egne hypoteser i lys av funn og andre relevante undersøkelser
Praktisk utforskning
-
gjennomføre planlagte undersøkelser og foreta relevante justeringer underveis
-
bruke relevante metoder og utstyr for innsamling og analyse av data
-
demonstrere og forklare metoder, virkemåten til utstyr og prosedyrer for datainnsamling i gjennomførte forskningsprosjekter
-
systematisere data slik at mønstre kommer tydelig fram og vurdere usikkerheter
-
formidle resultater fra egne prosjekter
6. Internasjonalt samarbeid
Kommunikasjon
- velge tema, hensiktsmessig kommunikasjonsteknologi og språk tilpasset formålet
-
etablere kontakt med enkeltelever eller grupper
- planlegge, produsere og kommunisere innhold
- benytte grunnleggende regler for nettvett, personvern, opphavsrett og ytringsfrihet
Samfunn og kultur
- utveksle informasjon om miljø, livssyn, underholdning, sport og kultur med elever i andre land
-
utveksle synspunkter om forskjeller og likheter mellom egen og andres kultur og interesser
7. Teknologi i praksis
Undersøkingar
-
undersøkje teknologiske produkt og dei vala som er gjorde med omsyn til bruk, tekniske løysingar, funksjonalitet og design
-
demonstrere riktig bruk av utvalde verktøy
-
vurdere teknologiske produkt ut frå brukartilpassing, HMS-krav og miljøtilpassing
Idéutvikling og produksjon
-
utvikle ein realistisk kravspesifikasjon for eit teknologisk produkt og beskrive kva behov produktet skal dekkje
-
framstille produktet med eigna materiale, komponentar, og funksjonelle teknologiske løysingar
-
bruke kunnskap om andre produkt i arbeidet med eige produkt
-
teste eigne produkt og foreslå moglege forbetringar
8. Innsats for andre
Planlegging
-
kjenne til forutsetninger som ligger til grunn for frivillig arbeid
-
kartlegge behov for frivillig arbeid i lokalmiljøet i samarbeid med relevante aktører
-
planlegge praktiske tiltak som medfører sosial verdiskaping for valgt målgruppe
Praktisk arbeid
-
gjennomføre planlagte tiltak
-
følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjon og samhandling til valgt målgruppe
-
presentere og vurdere det frivillige arbeidet ut fra erfaringer og samhandling med målgruppen og relevante aktører
9. Programmering
Modellering
- gjøre rede for hvordan datamaskiner og programmer fungerer, inkludert et utvalg utbredte programmeringsspråk og deres bruksområder
- omgjøre problemer til konkrete delproblemer, vurdere hvilke delproblemer som lar seg løse digitalt, og utforme løsninger for disse
- dokumentere og forklare programkode gjennom å skrive hensiktsmessige kommentarer og ved å presentere egen og andres kode
Koding
- bruke flere programmeringsspråk der minst ett er tekstbasert
- bruke grunnleggende prinsipper i programmering, slik som løkker, tester, variabler, funksjoner og enkel brukerinteraksjon
- utvikle og feilsøke programmer som løser definerte problemer, inkludert realfaglige problemstillinger og kontrollering eller simulering av fysiske objekter
- overføre løsninger til nye problemer ved å generalisere og tilpasse eksisterende programkode og algoritmer.