Valgfag på 9.trinn

1. Sal og scene

 

 Skape

  • utvikle og formidle ideer til en eller flere produksjoner

  • samarbeide om å utvikle et audiovisuelt eller scenisk uttrykk, inkludert relevante tekniske løsninger

  • sette opp et enkelt budsjett og markedsføringsplan

Formidle

  • presentere en eller flere produksjoner for publikum

  • samarbeide både på og bak scenen for at resultatet skal bli best mulig

  • utveksle synspunkter om valg av virkemidler og utførelse

 

2. Medier og informasjon

 

Redaksjonelt arbeid

  • planlegge produksjon og innhold i produksjonen, og fordele arbeidsoppgaver i redaksjonen

  • velge egnede mediekanaler, inkludert sosiale medier, og tilpasse saker for aktuelle målgrupper

  • samarbeide om det løpende arbeidet i redaksjonen

  • bruke nettvett og følge regler for personvern på Internett og i sosiale medier

Produksjon og publisering

  • bruke egnede verktøy for å produsere, kvalitetssikre, redigere og publisere sammensatte tekster med tekst, bilde, film og lyd

  • innhente, vurdere og bearbeide kildemateriale

  • velge og bruke kreative virkemidler i utforming og design av innhold

 

3. Fysisk aktivitet og helse

 

Fysiske aktiviteter

  • delta i gruppeaktiviteter eller individuelle aktiviteter som utfordrer både koordinative og fysiske ferdigheter

  • gjøre sitt beste, samhandle med og oppmuntre medelever

  • samtale om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, mestring og bevegelsesglede

Kosthold og helse

  • utveksle synspunkter om aktuelle råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet

  • planlegge og gjennomføre et eget aktivitets- og kostholdsopplegg

  • lage enkle og ernæringsmessige gode måltider

 

4. Design og redesign

 

Designprosess

  • bruke arbeidstegning, materialskisser eller digitale verktøy og designe en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukter

  • foreta bevisste valg av materialer og teknikker ut fra estetiske, funksjonelle, natur- og miljømessige hensyn og mulighet for gjenbruk

  • beskrive ulike løsningsalternativer

Produkt

  • bruke egnede teknikker, materialer og verktøy i produksjonen av en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukt

  • utveksle synspunkter om verdien av design og redesign i et miljø- og samfunnsperspektiv

 

5. Forskning i praksis

 

Idéutvikling

  • finne problemstillinger, formulere forskbare spørsmål og forslag til hypoteser

  • planlegge undersøkelser basert på egne eller gruppas forskningsspørsmål og hypoteser

  • delta i samtaler om egen og andres utforskning

  • argumentere for egne hypoteser i lys av funn og andre relevante undersøkelser

Praktisk utforskning

  • gjennomføre planlagte undersøkelser og foreta relevante justeringer underveis

  • bruke relevante metoder og utstyr for innsamling og analyse av data

  • demonstrere og forklare metoder, virkemåten til utstyr og prosedyrer for datainnsamling i gjennomførte forskningsprosjekter

  • systematisere data slik at mønstre kommer tydelig fram og vurdere usikkerheter

  • formidle resultater fra egne prosjekter

   

6. Teknologi i praksis

 

Undersøkingar

  • undersøkje teknologiske produkt og dei vala som er gjorde med omsyn til bruk, tekniske løysingar, funksjonalitet og design

  • demonstrere riktig bruk av utvalde verktøy

  • vurdere teknologiske produkt ut frå brukartilpassing, HMS-krav og miljøtilpassing

Idéutvikling og produksjon

  • utvikle ein realistisk kravspesifikasjon for eit teknologisk produkt og beskrive kva behov produktet skal dekkje

  • framstille produktet med eigna materiale, komponentar, og funksjonelle teknologiske løysingar

  • bruke kunnskap om andre produkt i arbeidet med eige produkt

  • teste eigne produkt og foreslå moglege forbetringar

 

7. Internasjonalt samarbeid

 

Kommunikasjon

  • velge tema, hensiktsmessig kommunikasjonsteknologi og språk tilpasset formålet
  • etablere kontakt med enkeltelever eller grupper

  • planlegge, produsere og kommunisere innhold
  • benytte grunnleggende regler for nettvett, personvern, opphavsrett og ytringsfrihet

Samfunn og kultur

  • utveksle informasjon om miljø, livssyn, underholdning, sport og kultur med elever i andre land
  • utveksle synspunkter om forskjeller og likheter mellom egen og andres kultur og interesser

     

8. Innsats for andre

 

Planlegging

  • kjenne til forutsetninger som ligger til grunn for frivillig arbeid

  • kartlegge behov for frivillig arbeid i lokalmiljøet i samarbeid med relevante aktører

  • planlegge praktiske tiltak som medfører sosial verdiskaping for valgt målgruppe 

Praktisk arbeid

  • gjennomføre planlagte tiltak

  • følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjon og samhandling til valgt målgruppe 

  • presentere og vurdere det frivillige arbeidet ut fra erfaringer og samhandling med målgruppen og relevante aktører