IKT

Logo for kodekurs i Osloskolen

SkolePC

Alle elever har tilgang til egen PC når de er elever på Hovseter. Elevene har ansvar for å behandle PCen forsiktig, og alle elever og foresatte har undertegnet dette skjemaet for bruk av PC. Avtalen følger Oslo kommunes mal for utlån av PCer.

Office 365:

Alle elever i Osloskolen kan installere Office 365 gratis på hjemmemaskiner. Den installerte versjonen har flere funksjoner enn onlineversjonen som er tilgjengelig via Portalen. Følg oppskriften nedenfor.

• Avinstaller eventuell gammel Office-installasjon.
  • Logg inn på hjemmesiden --> Portal --> Verktøy --> Office365. Trykk på knappen "Installer Office"
  • Når du blir bedt om brukernavn og passord bruker du skolemailadresse (brukernavn@osloskolen.no) og vanlig feide-passord. Blir du bedt om å logge på via Feide, er brukernavn og passord det samme som når du logger deg på skolePcene.
  • Hvis du vil kan du også sette opp synkronisering av Onedrive - da har du lett tilgang til alt skolearbeidet hjemme også.

Deler du PC/Mac med andre i familien?

• Hvis du har egen konto (egen innlogging) kan du følge alle punktene over.
  • Hvis ikke - Spør foreldrene dine om de kan lage en konto til deg.
  • Deler du PC/Mac med søsken i Osloskolen og har samme innlogging er det god praksis å lukke alle nettlesere når dere er ferdige. Hvis første bruker fortsatt er innlogget på noen tjenester, kan det skape konflikter for andre bruker. Ved å bruke egen brukerkonto på PC/MAC unngår dere som sagt dette.

Brukernavn og passord:

Du har samme brukernavn og passord på alle digitale tjenester tilknyttet skolen (såkalt Feideinnlogging). Noen ganger kan du bli bedt om epostadresse i stedet for brukernavn. Da er det brukernavn@osloskolen.no som gjelder.

Geogebra:

Kan lastes ned gratis her. Geogebra kan også bukes rett i nettleseren uten installasjon.

Kan også installeres via Microsoft Store.

CD-ord:

Nyttig program for rettskriving. Spesielt nyttig for dyslektikere, men også for andre. Se oppskrift her.

Nyttige verktøy med tilgang via Portalen :

Under "Verktøy" i Portalen, ligger det pekere til flere nyttige programmer.

• Clarify: Digital ordbok, mange språk. Også tilgjengelig som app på de fleste plattformer.
  • Kikora: Digital oppgaveløsning i matematikk med umiddelbar tilbakemelding på mellomregninger og sluttsvar. Velg tema under Castor - Castor 8-10.
  • Atekst:  database med søkbart arkiv for alle norske aviser og tidsskrifter.
  • Campus inkrement: Digital lærebok i matematikk med videoer og oppgaver til alle temaer.
  • Klikk på "Vis flere verktøy" for å se alle du har tilgang til.