Strategisk plan

Skolen har fokus på klasseledelse og trygt læringsmiljø, og det arbeides målrettet for at elevene skal oppnå gode resultater. Hovseter har en elevflokk som speiler befolkningssammensetningen i Oslo. Vi legger vekt på at skolehverdagen skal være preget av læring, respekt og omtanke for hverandre, og alle elevene skal oppleve forventninger om at de skal sette seg faglige mål og arbeide for å nå disse. Elevene på Hovseter skole deltar aktivt i læringsprosessen.

Skolen legger stor vekt på å skape og øke trivsel gjennom idretts- og kulturarbeid, og ved at det er ro og et positivt læringsmiljø i klassen. Vi vil være Drømmeskolen. Gjennom dybdekompetanse i fagene og evne til å skape, tenke kritisk, forstå, lære og utforske på tvers av fagene, vil elevene utvikles og være godt forberedt på det videregående skoleløpet.

Hovseter skole har en spesialklasse for elever med psykisk utviklingshemming, og skolen er opptatt av at elevene i denne klassen utvikler sitt potensiale og at de trives på skolen.

Høsten 2024 flytter skolen inn i rehabiliterte lokaler på Hovseter torg. Skolen skal reetableres som en diamant i lokalmiljøet, og vil legge stor vekt på tiltak som kan styrke nærmiljøet. Området rundt skolen vil få parkmessig utforming med kunstinstallasjoner og muligheter for uteskole.