1. Fysisk aktivitet og helse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- øve på og gjennomføre varierte bevegelsesaktiviteter alene og sammen med andre
- anerkjenne forskjeller mellom seg selv og andre i bevegelsesaktiviteter, inkludere alle, samarbeide og oppmuntre medelever til å delta i fysisk aktivitet
- tilberede enkle helsefremmende måltider og reflektere over verdien av å spise sammen med andre
- drøfte hvordan fysisk aktivitet og kosthold kan bidra til god fysisk og psykisk helse
2. Praktisk håndverksfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- forstå og følge arbeidstegninger eller instruksjoner for å lage et produkt
- velge verktøy og begrunne valget, og bruke og vedlikeholde verktøyene på en trygg måte
- holde orden og oversikt i arbeidet og på arbeidsplassenutforske og beskrive råmaterialers egenskaper og bruksområder
- drøfte valg av råmaterialer og produksjon i et bærekraftig perspektiv
- ferdigstille produkter på en håndverksmessig, funksjonell, kreativ og estetisk måte
3. Design og redesign
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utarbeide ideer og løsningsalternativer og videreutvikle dem til egne produkter
- utforske og diskutere eksisterende produkters design og materialer i et livssyklusperspektiv
- designe og redesigne i ulike materialer på en kostnadseffektiv og miljøbesparende måte
- bruke egnede design- og håndverksteknikker og verktøy til å utforme produkter i ulike materialer
4. Innsats for andre
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og reflektere over hva frivillig arbeid og sosialt entreprenørskap innebærer og hva dette betyr i praksis
- planlegge og utvikle sosiale tiltak som bidrar til et inkluderende samfunn
- gjennomføre praktiske sosiale tiltak for andre i samarbeid med andre
- følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper
5. Teknologi og design
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- designe og grunngi konsept for teknologiske produkt
- velje og bruke ulike materialar og verktøy i arbeidet med prototypar for teknologiske produkt
- lage prototypar for teknologiske produkt og reflektere over korleis desse kan betrast eller utviklast vidare
- grunngi val av design, materialar, verktøy og framgangsmåtar, og reflektere over kor trygge og berekraftige vala er
6. Medier og kommunikasjon
Mål for opplæringen er at elevene skal kunne
- planlegge, produsere og presentere sammensatte medietekster
- bruke ulike virkemidler i utforming av innhold og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper i ulike mediekanaler
- vise digital dømmekraft og følge regler for ytringsfrihet og personvern i egen medieproduksjon
- innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid
- reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier
7. Programmering
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for hvordan datamaskiner og dataprogram fungerer, og forklare egne og andres koder
- bruke flere programmeringsspråk, deriblant minst ett som er tekstbasert
- bruke grunnleggende prinsipper i programmering, slik som variabler, løkker, vilkår og funksjoner, og reflektere over bruken av disse
- analysere problemer, gjøre dem om til delproblemer og gjøre rede for hvordan noen av delproblemene kan løses med programmering
- planlegge og skape et digitalt produkt og vurdere dette med tanke på brukervennlighet
- utvikle og feilsøke dataprogram som løser definerte problemer, inkludert kontrollering eller simulering av fysiske objekter
8. Produksjon for scene
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og delta i scenisk produksjon for publikum
- utforske, reflektere over og gjøre rede for ulike prosesser som inngår i en scenisk produksjon, og utføre oppgaver knyttet til scenisk produksjon
- bidra til dynamisk samspill i utforskende kreative prosesser
- utforske og samtale om ulike kunstneriske uttrykk og kulturopplevelser
9. Friluftsliv
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- ferdes i naturen på en trygg og sporløs måte og ta ansvar for seg selv og andre
- planlegge og gjennomføre turer ute til ulike årstider, også med overnatting, og gjøre rede for valg av rute og leirplass
- holde orden på og vurdere bruk av utstyr og bekledning
- fiske, jakte eller høste fra naturen og fortelle hvordan naturressursene kan brukes og oppbevares
reflektere over etisk og bærekraftig bruk av naturressurser - forstå og bruke teknikker knyttet til kart og kompass, bålfyring, knuter, førstehjelp og redskaper
- gjøre rede for allemannsretten og bestemmelser som regulerer ferdsel i og bruk av naturen
10. Utvikling av produkter og tjenester (Ungt entreprenørskap – elevbedrift). Kun 9.og 10.trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og identifisere et marked og behovene i det
- utvikle et produkt eller en tjeneste som møter et definert behov
- vurdere problemstillinger rundt etikk og bærekraft i egen bedrift
- planlegge og gjennomføre drift av en bedrift i samarbeid med andre
- bruke budsjett og regnskap for å holde oversikt over driften av bedriften
- dokumentere drift og reflektere over ulike sider ved egen bedrift
10. Forsering i matematikk. Kun 9. og 10.trinn