Hovedseksjon

Hovseterklassens opplæringsprofil

Undervisningen tar utgangspunkt i hvert enkelt individ og dets forutsetninger og muligheter for læring. Opplæringen er tilpasset hver enkelt elev gjennom iop. Målet er å styrke elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling.

Det jobbes systematisk med sosial trening og samspill mellom mennesker. Det legges til rette for ulike positive sosiale aktiviteter gjennom året som aktivitetsdager, trinnsamlinger og i enkelte tilfeller integrering i ordinære klasser hvis det er hensiktsmessig.

En viktig del av opplæringen er selvstendighet. Ved å arbeide med praktiske oppgaver forberedes elevene på et hverdagsliv etter endt skolegang. Integrert i timeplanen til enkelte elever finnes økter med ulike muligheter for hverdagstrening. 

Skoledagen er 8.30-14.00 hver dag.

Gruppen/skolen har ikke egen AKS/EST (etter skoletid tilbud). Dette søkes gjennom bydelen eleven bor i, og det er ulike ordninger i de ulike bydelene. Koordinator i bydelen hjelper til med dette. Elever som tilhører Vestre Aker bydel får sitt tilbud i Aslakveien 14.

 

Fagopplæringen:

Vi bygger opplæringen på Kunnskapsløftets fem grunnleggende ferdigheter:

1. Eleven skal kunne uttrykke seg skriftlig

2. Eleven skal kunne uttrykke seg muntlig

3. Eleven skal kunne lese

4. Eleven skal kunne regne

5. Eleven skal kunne bruke digitale verktøy

Undervisningsform:

·      Klasseromsundervisning i hel gruppe

·      Kan deles i mindre grupper i enkelte fag

·      God voksentetthet, men ikke 1:1 (ikke tilgang på grupperom)

 

Metoder:

·      I størst mulig grad vanlig klasseromsundervisning

·      Stenbråtenmetoden

·      Noe kompetanse på Tegn-til-tale

·      Høyt fagtrykk - norsk, matte, engelsk, naturfag, samfunnsfag, krle,  gym/friluftsliv, kunst og håndverk, mat og helse, ADL, sosial kompetanse mm.

·      Rulleringsgrupper i praktiske fag: musikk, dans, mat og helse

·      Teacch

 

Ta gjerne kontakt med avdelingsleder Inger-Marie Aloy på tlf 48219274 for en prat eller avtal et besøk.